روند اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران چه تاریخچه ای دارد؟

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران یا همان بازاریابی تاثیرگذار مدت زیادی نیست که در ایران و در فضای مجازی باب شده است. این سرویس از شاخه های بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ به معنای تبلیغات و معرفی توسط افراد تاثیرگذار فضای مجازی است.

با هم به بررسی روند اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران از دیدگاه سروش نادری می پردازیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران قبل از سال ۱۳۹۵

تا قبل از سال ۱۳۹۵ بصورت تقریبی البته اینفلوئنسر مارکتینگ زیاد جایگاه وزین امروز را نداشت. البته افراد کمی رشد فالوور داشتند و دارای فالوور بالا بودند اما برای ایجاد یک کانال تبلیغاتی نه تنها نیاز به ناشر فراوان بلکه نیاز به حضور برندها و به اصطلاح تبلیغ دهنده ها نیز هست.

اما این طور هم نبود که تبلیغاتی در اینستاگرام نباشد. علاوه بر بحث تبلیغات فراوان در پیج ها که البته جزو کانال اینفلوئنسر مارکتینگ محسوب نمی شود تبلیغات در آن دوره توسط افراد نیز در اینستاگرام منتشر می شد. اکثریت تبلیغات افراد در آن زمان (اگر تبلیغات کم توسط لایف استایل ها و سلبریتی ها را در نظر نگیریم) توسط شاخ های مجازی منتشر می شد.

برندها نیز حضور جدی در کانال اینفلوئنسر مارکتینگ نداشتند و اگر هم قصد حضور در اینستاگرام را داشتند بیشتر توسط پیج ها اقدام به انتشار تبلیغات در اینستاگرام می نمودند.

من در کجای داستان اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران قرار داشتم؟

ابتدای سال ۱۳۹۵ حدود یک سال بود بر روی تبلیغات در تلگرام بصورت سیستماتیک با برند بازدیدفا کار می کردیم که وارد دوره ی پیش شتابدهی آواتک شدیم.

اگر خوب به یاد داشته باشید آن زمان هنوز دچار حباب کنونی استارتاپی نشده بودیم و شتاب دهنده ها نیز از جایگاه خاص و خوبی برخوردار بودند. البته در آن ایام آواتک و دیموند به عنوان شتابدهنده های خوب فعالیت می کردند و این حجم از شتابدهنده نیز وجود نداشت. آواتک که در آن زمان خروجی اش سرویس های موفقی همچون ریحون و اخباررسمی و … بود برای ما فرصت مناسبی به شمار می رفت که البته بعدا بنا به دلایلی از حضور در دوره شتابدهی نهایی انصراف دادیم.

همیشه در مورد سرمایه گذاری فاکتورها ریسکی یک بیزینس از دغدغه های مهم هست و برای همین اولین سوالی که از ما در دوران ارائه پرسیده می شد این بود: اگر تلگرام فیلتر شود پلن شما چیست؟ جواب ما در خصوص فیلتر تلگرام و راهکار جایگزین دو  گزینه کوتاه مدت و بلند مدت بود که یکی اش حضور در اینستاگرام بود.

اما چه ارتباطی با اینفلوئنسر مارکتینگ داشت؟ آن زمان حضور در اینستاگرام یا تبلیغات در اینستاگرام در پیج ها خلاصه می شد. و البته توسط افرادی از دسته بندی های متفاوت از سلبریتی ها گرفته تا پلنگ های اینستاگرام!

اینفلوئنسر مارکتینگ که سهل است حتی واژه ی دیجیتال مارکتینگ در آن دوره به مانند این روزها سخن پرتکرار و همگانی نبود .

 

یادم هست یک روز که با محسن ملایری جلسه داشتیم گفت میدونی اسم این پلن جایگزین شما که بهش میگی سلبریتی مارکتینگ در دنیا چی نام داره؟ گفتم نه و اونجا بود که برای اولین بار واژه ی اینفلوئنسر مارکتینگ به معنای بازاریابی با استفاده از چهره های تاثیرگذار فضای مجازی به گوشم خورد.

محسن ملایری از من خواست در این مورد بیشتر تحقیق کنم و وقتی واژه ی اینفلوئنسر رو به فارسی سرچ کردم با هیچ منبع و صفحه ای روبرو نشدم.در آن زمان بود که ما ریبرندینگ کردیم و بازدیدفا رو به ادسنسور تبدیل کردیم و تمرکز خودمون رو بر روی سرویس اینفلوئنسر مارکتینگ گذاشتیم.

وضعیت اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران در سال ۱۳۹۵

دلیل اینکه این سال را انتخاب کردیم جدی نبودن مارکتینگ در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تا قبل از آن توسط برندهای بزرگ است. به اصطلاح هنوز همه گیر شدن اینترنت موبایل و گوشی های هوشمند و فراگیر شدن شبکه های اجتماعی غیر فیلتر تا سال ۱۳۹۵ رخ نداده بود و گرچه اینفلوئنسرهای بسیاری از سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ اقدام به بلاگینگ و انتشار سبک زندگی خود در اینستاگرام می نمودند و اینستاگرام نیز کاربر میلیونی داشت اما مارکتینگ ، بازاریابی و تبلیغات در اینستاگرام و در اصل اینفلوئنسر مارکتینگ به آن صورت در میان کسب و کارها و برندها رایج نشده بود.

در سال ۱۳۹۵ با پنج جریان اصلی اینفلوئنسر ها روبرو بودیم.

جریان اول : سلبریتی ها

سلبریتی ها که شامل بازیگران، خواننده ها، ورزشکاران و سایر شخصیت های عمومی می باشند در آن زمان با کاربرهای چند صد هزار نفره محبوب ترین شخصیت های فضای مجازی به شمار می رفتند.

جریان دوم: پلنگ ها و شاخ های فضای مجازی

جالب است از دید نگارنده اینفلوئنسر مارکتینگ غیر رسمی حتی قبل از سال ۱۳۹۵ توسط همین شاخ ها و پلنگ های فضای مجازی شروع شد.

بیشترین اقبال جامعه به پلنگ ها و شاخ های مجازی در سال های گذشته رخ می داد که آن هم بواسطه ی دیدن ایرانیانی خارج از عرف جامعه در فضای مجازی غیر فیلتر بود. اما همان طور که الان شاهدش هستیم این موضوع در حال حاضر اشباع شده و نه تنها اینفلوئنسر مارکتینگ توسط آن ها به آن شدت قبلی انجام نمی شود بلکه مردم نیز به واسطه تکراری و عادی شدن میل و رغبتی به دنبال کردن و فالو کردن آنان ندارند.

جریان سوم: لایف استایل ها و اینفلوئنسرهایی که الان ماکرو هستند

افرادی که بیشتر اجتماعی و برون گرا بودند جزو قدیمی های اینستاگرام محسوب می شوند . از الناز گلرخ و صدف بیوتی تا مطی و صبا و سبا و آذر و ماندنی و مهسا و شبنم شاهرخی و مونا کاکاوند و …..

جریان چهارم : واینرها و کمدین های فضای مجازی

واینرها یا همان افرادی که اقدام به ساخت کلیپ های خنده دار می نمایند جزو محبوب ترین ها در اینستاگرام هستند، علت آن هم واضح است: علاقه کاربران به سرگرم شدن در فضای مجازی.

میتوانیم پس از سلبریتی ها پر فالوورترین اینفلوئنسرها را در فضای مجازی واینرها بنامیم. محمد امین کریمپور، عرفان علیرضایی، افرومان، مبین و … واینرهایی بودند که در آن زمان اقدام به تولید محتوای سرگرم کننده می نمودند و در آن سال ها شروع به کسب درآمد از صفحه خودشان می نمودند.

جریات پنجم و مهم در رشد اینفلوئنسرهای جدید در سال ۱۳۹۵

ما در سال ۱۳۹۵ با جریان جدیدی در اینفلوئنسر مارکتینگ روبرو شدیم و آن برگزاری ایونت های مختلف مخصوصا در حوزه مد و زیبایی بود. این جریان منجر به حضور و رشد تعداد زیادی اینفلوئنسر در حوزه فشن، استایل، مد و زیبایی شد.

ایونت هایی که برای افتتاحیه شعب جدید یا محصولات جدید برندهای مختلف برگزار شد بیشتر توسط آژانس های تبلیغاتی مختلف در آن زمان منجر به تعریف سرویس و خدمت اینفلوئنسر مارکتینگ و ایونت مارکتینگ با حضور بلاگرهای فضای مجازی و در نتیجه رشد اینفلوئنسر مارکتینگ و حتی اینفلوئنسرها گردید.

در اصل ما قسمت مهمی از مارکت کنونی اینفلوئنسر ها را مدیون آژانس های تبلیغاتی ای هستیم که با برندهای خوب مد و زیبایی همکاری و ایونت برگزار می کردند.

اینفلوئنسر مارکتینگ در  ایران در سال ۹۶ و ۹۷ :

این دوسال استحکام و شکل گیری مارکت اینفلوئنسرها هست که در قسمت بعد به آن اشاره می کنم.

شما میتونین از طریق صفحه شخصی من instagram.com/soroushen نظرات خودتون رو بگین.

فهرست مطالب