اشتباه فاحش صفحه اینستاگرام رامبد جوان

اشتباه فاحش صفحه اینستاگرام رامبد جوان از دید شما چه چیزی می تواند باشد؟ آیا از دید شما فردی با این تجربه ی حضور پررنگ و قدیمی در شبکه های اجتماعی و توانایی تولید محتوای مستمر در صفحه اینستاگرام خود چه اشتباهی می تواند انجام داده باشد؟

خواندن این نوشته برای عموم خصوصا کسب و کارها، آن هایی که دارای برند هستند و قصد تبلیغات در اینستاگرام دارند، سلبریتی ها، اینفلوئنسرها، دیجیتال مارکترها و فعالین تبلیغات در شبکه های اجتماعی مناسب است.
خب همونطور که میدونین صفحه اینستاگرام رامبد جوان بعد از صفحه مهناز افشار پر فالوور ترین صفحه اینستاگرام در ایران است با حدود ۹۰۰۰۰۰۰ فالوور! با توجه به اینکه رامبد جوان با برنامه پربیننده خندوانه یک چهره تلویزیونی بوده توانسته توجه عموم جامعه ارو به خودش جلب کنه و همان طور که به خوبی و هوشیاری تمام می داند که در قامت یک مجری چگونه عمل کند و پروژه های جذاب زیادی در حوزه مسئولیت های اجتماعی داشته است، از وی انتظار می رود با توجه به زیر ذره بین بودن زندگی شخصی وی و حاشیه های زندگی اش و همچنین حضور حداکثری مردم در شبکه های اجتماعی در این زمان به خصوص ، رفتار حرفه ای در این فضا داشته باشد.

 

اما مشکل کجاست که ما به عنوان اشتباه فاحش صفحه اینستاگرام رامبد جوان نام بردیم؟
من (سروش نادری) به عنوان نویسنده این مطلب و موسس ادسنسور، هم زمان در کنار افراد و برندهایی در قالب مشاور رسمی هستم و همین موجب شده تا به واسطه ی دسترسی هایی که دارم کنش ها و واکنش های برخی فعالان حوزه ی فضای مجازی را در هر دو طرف کسب و کارها و ناشرها به راحتی زیر ذره بین داشته باشم و آخرین اتفاقات حوزه ی شبکه های اجتماعی را بدانم.

چندی پیش ادمین و مدیر صفحه اینستاگرام یکی از برندهایی که مشاور آن ها هستم به من گفت که صفحه رسمی اینستاگرام رامبد جوان در دایرکت اینستاگرام پیام داده! من تعحب کردم و همون طور که در عکس زیر می بیند خود صفحه ی اصلی است که پیامی با این متن داده است!:

سلام روز بخیر درصورتی که تمایل دارید روی صفحه ی آقای جوان به صورت پست یا استوری تبلیغات داشته باشید لطفا توی واتس اپ با شماره ۰۹۳۵****** پیام بدید. با تشکر ادمین پیج

  • در وهله ی اول فقط آدم تعجب می کند و بس!
  • سوال دومی که پیش می آید که چرا باید یک چهره ی سلبریتی و شناخته شده و دارای تیک آبی و وجهه ی عمومی باید اقدام به ارسال پیام در دایرکت کند! آیا استانداردهای برند شخصی یک سلبریتی نمی گوید که باید دریافت کننده پیشنهادات باشد و نه اقدام کننده ی آن؟!
  • مورد سومی که پیش می آید این است که حتی اگر بحث همکاری و تعامل هم باشد آیا راه های رسمی دیگری مثل ایمیل نمی تواند جایگزین آن باشد!
  • سوال چهارم این است که اصلا آیا یک سلبریتی به مثابه ی یک اینفلوئنسر است و میتواند پروژه های موردی تبلیغات را که در قالب انتشار پست و استوری برای برندهای مختلف است انجام دهد یا باید پروژهای بلند مدت در قالب سفیر برندینگ انجام دهد یا حداقل پروژه های کمپین محور میان مدت سفیر برندینگ؟!

از این موضوع ها که بگذریم میرسیم سراغ گفتگو با ادمین مربوطه در واتس اپ

بیایین باهم اسکرین شات چت ما با ادمین صفحه رامبد جوان را مرور کنیم:

  1. در واتس اپ خبری از همکاری تبلیغاتی با رامبد جوان نیست بلکه پیشنهاد انجام یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ است!
  2. نام فایل ارسالی mobl-proposal است! حتی نکرده اند نام فایل و پیشنهاد را عوض کنند! و به نام پروپوزال مبل ارسال شده است!
  3. هیچ نشانه ای از معرفی ادمین مربوطه به عنوان نماینده یک آژانس تبلیغاتی که پیشنهاد اینفلوئنسر مارکتینگ دارد نیست و حتی سمت وی اشاره نشده است!

اما میرسیم سراغ بررسی فایل ارسالی (مثلا مدیا کیت یا پروپوزال اشون!) البته از دید خودشان

  • در مورد طراحی این صفحه که حرفی برای گفتن نیست!
  • صفحه اول این فایل نام و نشانی از پیشنهاد دهنده به عنوان یک برند فعال در تبلیغات در فضای مجازی نیست! و در اصل ما نمی دانیم که با چه مجموعه ای طرف هستیم!

بریم ببینیم در ادامه با چه محتوایی در این فایل طرف هستیم!

  • خب در حال حاضر هر فعال حداقلی در اینستاگرام به خوبی می داند که بحث امنیت کلاهبرداری ای بیش نیست! سوء استفاده از فقر سواد در بحث اینستاگرام بحث امنیت را به خوبی داغ کرده و وقتی چنین پیشنهادی می شود قطعا با یک مجموعه ای که تا الان بی نام و نشان بود هیچ بلکه شیاد هم هست طرفیم!
  • حال فرض بر محال موضوع امنیت را اقدامی درست بدانیم! و تامین آن را توسط دیگران مورد نیاز! آیا تعداد فالوور بر میزان امنیت یک صفحه موثر است! گویا کاربران را فلان فرض کرده ایم!

اسلاید بعدی پیشنهاد فعالیت در فضای مجازی از سمت صفحه رامبد جوان در اینستاگرام

این پیشنهاد دیگه واقعا همان اشتباه فاحش است! مگر می شود بدون بررسی نیازهای یک برند و موضوع فعالیت آنان افراد مختلف رو به صورت در هم در یک لیست قرار دهیم و بگوییم شما انتخاب کنید! نانوایی است یا خم رنگرزی!؟

مطمئنا اگر بخواهم در مورد این موضوع بنویسم مثنوی ای برای خود می شود و تو خود حدیث مفصل از این مجمل بخوان!

تحلیل نهایی

میدانیم که دور و بر رامبد جوان افرادی بوده و هستند که همیشه سعی کرده اند از قدرت رسانه ای وی استفاده کنند و متاسفانه به دلیل کم سوادی و سطحی بودن جامعه قدرت فریب خوبی داشته اند! با همین سناریو ما دیدیم که پلتفرمی به نام تگ استار با عنوان اولین پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ پا به مارکت دیجیتال مارکتینگ در ایران گذاشت!

گرچه گویی ما به عنوان ادسنسور که از دو سال قبل فعال و سابقه ی اجرای کمپین های بزرگ با برندهای بزرگ داشته ایم مویی بیش نبوده ایم که نام اولین برای خود گذاشته بودند!

اگر چه به خوبی میدانیم اولین ها و بهترین ها در این روزها واژه هایی آنتی برند هستند و جایی در مارکت حرفه ای ندارند! اما تگ استار با برگزاری ایونتی سعی کرد توجه جامعه تبلیغات را به خود جلب کند! ناگهان دیدیم تعریف آنان از اینفلوئنسر مارکتینگ همان فالشگرامرها به قول علیجاه شهربانویی عزیز نبوده است که در مطلبی مفصل از اینجا میتوانید بخوانید.

اوضاع سایت تگ استار هم که میتوانید در تصویر زیر ببینید!

پروژه ای از پیش شکست خورده که شروع نشده تمام شده و من زمانی که به سرمایه گذاران مختلف این بیزینس مدل را فریاد میزدم که جواب نمی دهد بواسطه ی عدم جاروجنجال داشتن به مثابه ی دیگران چونان میخ آهنینی بود که در سنگ فرو نمی رفت!

حال کار به جایی رسیده که بدون واترمارک برند تگ استار خود صفحه رامبد جوان بدون نام و نشانی و به صورت فله ای التماس انتشار تبلیغ می نماید!

سخن پایانی

هر چقدر هم در هر بازاری لمپن ها با گرفتن ژست ها و عکس های گوناگون خوشحال از توهم استیو جابزی خود باشند بازار در نهایت از آن متخصص هاست!
و من ا… توفیق

فهرست مطالب