مشاوره در اینستاگرام و رشد کسب و کار (از ۰ تا ۱۰۰)

مشاوره در اینستاگرام و رشد کسب و کار به صورت کامل در قالب ویدیوهای به هم پیوسته در آپارات و یوتیوب و همچنین تحلیل های آن در اینستاگرام سروش نادری به آدرس http://instagram.com/soroushen می باشد.

 

ویدیوی اول: تاریخچه ی شکل گیری مشاوره های اینستاگرام، لایه ی اول:‌ادمین ها مشاهده ویدیو در پایین (اگر مشاهده نمی کنید در لینک زیر ببینید): https://www.aparat.com/v/INU9E

 

ویدیوی دوم: لایه ی دوم انگیزشی ها و امنیتی ها و لایه ی سوم متخصص های مشاور در اینستاگرام مشاهده ویدیو در پایین (اگر مشاهده نمی کنید در لینک زیر ببینید): https://www.aparat.com/v/xepyS

 

ویدیوی سوم: لایه ی چهارم نسل نو و لایه ی پنجم همهمه بازار مشاوره در اینستاگرام مشاهده ویدیو در پایین (اگر مشاهده نمی کنید در لینک زیر ببینید): https://www.aparat.com/v/RkZdU

 

ویدیوی چهارم: سامی خود فاخته از راز کسب درآمد میلیاردی از اینستاگرام می گوید. مشاهده ویدیو در پایین (اگر مشاهده نمی کنید در لینک زیر ببینید): https://www.aparat.com/v/ONBxq

 

ویدیوی پنجم: ۵ ویژگی مهم و اول برای یک مشاوره در اینستاگرام که بتوانید با آن بسنجید! مشاهده ویدیو در پایین (اگر مشاهده نمی کنید در لینک زیر ببینید): https://www.aparat.com/v/1KvGz

 

ویدیوی ششم: ۵ ویژگی مهم و دوم برای یک مشاوره در اینستاگرام که بتوانید با آن بسنجید! مشاهده ویدیو در پایین (اگر مشاهده نمی کنید در لینک زیر ببینید): https://www.aparat.com/v/lcVGT

 

مشاوره در اینستاگرام بحث مفصلیه! قبل از شروع پیشنهاد میکنم در صفحه ی اینستاگرام من این مطلب را دنبال کنید و دو مقاله ی مفهوم جدید فالور فیک و ضریب نفوذ اینفلوئنسرها رو بخونین همچنین برای مشاوره در اینستاگرام به قسمت تماس با ما سایت مراجعه کنید.

 

خب وقتش رسیده به بررسی حوزه ی خودمون! درحوزه ای که تو شرایط کنونی نه تنها دوست ندارم ازش بگم بلکه از صحبت کردن در موردش فراری ام!‌ بله بحث برندسازی در فضای مجازی و مشاوره های گوناگون آنلاین و … 

 

اصلا یکی از دلایل کم رنگ بودنم برای انتشار پست هایی که تجربیاتی درش هست هم وضعیت کنونی موجوده.

 

واقعیت موجود

واقعیت این هست که نه تنها اینفلوئنسرهای اینستاگرام رشد قارچ گونه ای داشتند در این چند سال نسبت به ۶،۷ سال پیش بلکه بازار مشاوره های در کنار افراد برای بلاگر شدن یا کسب درآمد یا افزایش فالور یا ایجاد یک کسب و کار مجازی هم رشد عجیبی داشته! اینطور که الان برخی بچه های بی تجربه و پر شوق  هم مشاوره رشد صفحه می دهند و چه و چه… از درد دل بگذریم که می تواند تا پست ها ادامه پیدا کند!

 

چی به شما می رسه

خب این سری پست هایی که میخوام بگذارم به چه دردتون میخوره:

 

۱- نسبت به وضعیت موجود آگاهی پیدا می کنید.

۲- پولتون رو دور نمی ریزید!

۳- قدرت تشخیص بالا خواهید داشت و با دنبال کردن الکی اعتبار بی جهت نمی دین!

 

۶ لایه ی شکل گیری مشاور اینستاگرام در طول زمان

الان وضعیت طوری شده که افراد و کسب و کارهای زیادی قصد دارن که در بازار اشباع اینستاگرام و توییتر و یوتیوب و مجازی رشد کنند و یا رشد کردند میخوان مدیریت کنند، اما بیایین ببینیم چی شد که اینطوری شد

 

لایه صفرم مشاورها!

اون سال های اول که اصلا مشاوری نبود یعنی خود اینفلوئنسرها و سلبریتی ها و کسب و کارها هم به زود بودن چه برسه به مشاور :))

 

لایه ی اول مشاورها

میپریم تو سال های بعدتر، خب یک سری دیدن که دارن بزرگ میشن و نیاز به یک همراه دارن! اینجا شد که لایه ی اول مشاورها که عملا ادمین بودن تا مشاور روو شدن.

 

این طور شد که لایه ی اول مشاورها متعلق به داداش و دوست بود و نهایتش آشنای کسی که در اینستاگرام میخواد فعالیت کنه! در اصل با بازاریابی دهان به دهان و نسبت های نزدیک مشاورهای بنده خدا کمک دست عزیزانشون وای میستادن، البته مشاور که نه، بهتره اسمشون رو ادمین بگذاریم که هم هماهنگی تبلیغات میکردن و هم کمک حال دوستان فعال در فضای مجازی بودن.

 

لایه ی دوم مشاورها

اینجا یه عده دیگه اومدن دیدن اوه اوه چه بازار داغی، پس ما هم بازی، خیلی از امنیت پیج ها این زمان رشد کردن، چون بحث پوچ امنیت پیج برای خیلی ها مهم بود (هرچند الان هم برای کم سوادان هست) البته کت شلوار کراواتی ها و انگیزشی های یک شبه پولدار می شوید هم تقریبا تو این رنج حساب میشن که اومدن و خیلی شلوغ کاری کردن اما خب حرفا همه سطحی و عمومی و نهایت انگیزشی

 

لایه ی سوم مشاورها

خب دیگه الان مارکت شکل گرفته بود و کلی کسب و کار و اینفلونسر و سلبریتی مشغول کسب درآمد!‌ حالا نگرد کی بگرد بریم سراغ کسایی که یخوده تخصص بیشتری دارن و میتونن با علم بیشتری و سررشته ی دیجیتال مارکتینگ و پرسونال برندینگ عنان کار رو دست بگیرن.. خداییش توی این پروسه ی مارکت افراد خوبی به بازار مشاورها تزریق شدن

 

لایه ی چهارم مشاورها

حالا دیگه کسب و کارهای کوچک و متوسط و قشر عظیم میکرو اینفلونسرها نیاز به مشاورانی از جنس بچه های خوش فکر کم سن تر گرافیست و .. داشتند، البته که اسمشون بیشتر آنالیزورهای جستجوگره به نظرم تا مشاور اما خب این نسل جدید و پرشور هم وارد ماجرا شدن

 

لایه ی پنجم مشاورها

الان دیگه وقت همهمه است، همه جور آدمی از هر طبقه ی سوادی و نسلی و با هر استایل متفاوتی از لحاظ پرت بودن از دنیای آنلاین برندینگ و فارغ از تجربه و آگاهی و یا دید عمقی به این کار و صرفا برای کسب درآمد شروع کرد به مشاوره دادن و این داستانی شد که الان میبینین، همچون بازار مکاره ای از دلال های دیروزی تا عزیزان جوان جویای نام رو در بر گرفته….  

 

حالا یه تحلیلی هست که میگه ای کاش اصلا مشاورها بوجود نمیومدن تا فضای اینفلوئنسرها هم سالم تر می بود اما وقتی یک مارکتی رشد میکنه و همه گیر میشه هزار تا زیر شاخه هم درش بوجود میاد و راه فراری ازش نیست،

 

اینکه چرا حضور مشاورها تاثیر بد گذاشتن روی مارکت اینفلونسرها (البته با قاطعیت نمیشه گفت) رو می توان توی کیفیت اینفلونسرهای موجود هم دید، یعنی همه از جنس مردمیم و همین مردم یکی مسئول میشه یکی دلال، یکی اینفلونسر و یکی مشاور، و همین قد کوتاه جامعه همه جا نمایانه…

 

برگردیم سراغ اصل موضوع: حالا این مشاور کی هست؟

ببینین مشاور کسی هست که تجربه و احاطه ی چند جانبی به فضای شما باید  داشته باشه، یعنی چی؟

 

یعنی

 

۱- باید با فضای مجازی و نحوه ی کار باهاش تسلط داشته باشه (بشناسه فضاهای موجود رو، چی ترنده چی نیست، کجا داره رشد میکنه کدوم فضا چطوری کار میکنه) ‌تعدادشون هم کم نیست: از پینترست و لایکی بگیرین تا لینکدین و اینستاگرام، از فضای وب و پادکست تا تلگرام و آمازون و دیجی کالا…

 

اینکه بسته به هر کسب و کار یا افرادی رسانه ی مناسب  در زمان خودش برای فعالیت یا تبلیغات انتخاب بشه بسیار بسیار در آینده اون ها تاثیر میگذاره، جزو قشر پیشرو بودن اینجا نمود پیدا می کنه و خب اکثرا قشر جامعه در هر زمینه ای مثل پلیس میمونن تا دزد، یعنی

 

۲- کار با ابزارها رو بدونه:‌مثلا بدونه گوگل ترند چطور کار میکنه، گوگل انالایتیکس چیه داستانش، از پلتفرم های نوین هاب و هوت وسوییت و پرس لاین کی و کجا میتونه استفاده کنه؟ ریلز کی به کارش میاد و چطور میشه با اسپارک فیلتر ساخت؟ برای ضبط پادکست، آنکر چطوره و برای ادیت ساده مواوی خوبه یا واندرشیر یا چی، توی لایت روم میشه چطور پری ست تنظیم کرد و …. خلاصه اونقدر کار با ابزارها رو مسلط باشه که بتونه مشاوره بده چه کسی یا کسب و کاری بسته به داراییش از کدوم ابزارها چه طور باید استفاده کنه

 

۳- ترند شناس باشه: خب این کار یکی از چالشی ترین وظایف یک مشاوره! باید بدونه کدوم موج ها در حال افوله و کدوم محتوا یا افراد یا جریان یا سبک در حال رشد، خیلی اوقات مشاورها مثل یک پلیس عمل

 

۴- برند شخصی رو دریابه: پرسونال برندینگ یک علم عمیق و گسترده است که از روانشناسی و خودشناسی تا استایل و سبک زندگی و پوشش و گویش رو شامل میشه… از چیستی و چرایی نهانی تا ظهور و بروز بیرونی، پس داشتن علم برند سازی

 

۵- جستجو گر باشه:

 

۶- سقفش کوتاه نباشه:

 

۷- دنبال عدد زیاد نباشه ولی دنبال عدد زیاد باشه

 

۸- تو هر فضایی سرک نکشه

۹- قهوه قجری ها رو خورده باشه

 

 

بریم سراغ دسته بندی انواع صفحه های مشاوره ای در اینستاگرام!

ما چند دسته مشاور در اینستاگرام داریم؟ بهتون میگم:

 

۱- مشاور هایی که صرفا ابزار کارکردن با اینستاگرام یاد میدن

۲- مشاور هایی که رشد پیج و بلاگر شدن و اینفلوئنسر شدن و کسب درآمد رو آموزش میدن

۳- مشاورهایی که عدد میفروشند! اون هم عددهای رویای گول زننده

۴- مشاورهای هدفون میکروفن دار در گوش

۵- مشاورهای کپی کن منابع خارجی

۶-مشاورهای انگیزشی

۷- سایر مشاورین در حوزه های دیگر

 

مشاورهای حوزه سیاسی

مشاورهای بورسی و اقتصادی

مشاورهای روانشناسی

مشاورهای بیمه و حقوقی

 

سوالات مهم در مورد یک مشاور

  • مردم چه نوع مشاوری رو دوست دارن؟
  • مشاور وقتش آزاده یا پر؟
  • مشاور فالور زیاد باید داشته باشه؟
  • مشاوره دایمی باشه یا مقطعی؟
  • مشاور جوون باشه یا پیر؟
  • مشاور سطحش بیشتر باشه یا عمقش؟
  • مشاور چقدر باید به حریم شخصی ورود کنه؟
  • از کجا باید مشاور پیدا کنیم؟
  • عدد مشاور چقدر باید باشه؟
  • آیا پکیج جای مشاوره ارو میگیره؟
  • اشتباهاتی که کسب و کارها یا افراد و اینفلوئنسرها در انتخاب مشاور می تونند داشته باشند چیه؟

 

با توجه به اسلایدهای بعد کدوم احتمال زیر هست؟

۱- برخی ایرانی ها از روی صفحات خارجی کپی میکنند.

۲- ایرانی ها مطابق ترند روز دنیا تولید محتوا میکنند.

۳- خارجی ها از ایرانی ها کپی می کنند.

۴- اصل داستان همینه، ایران و خارج نداره!

 

تحلیل من:

  • در اینکه اینستاگرام در ایران در مقایسه با بسیاری کشورها جلوتر هست شکی نیست.
  • در اینکه برخی صفحات آموزشی از پیج های خارجی کپی می کنند با توجه به محتواها و تاریخ ها شکی نیست.
  • اصلا مهم نیست چون کپی و ترجمه همزمان صورت میگیره و باعث افزایش آگاهی مخاطب میشه.
  • هدف من هم از انتشار این پست، آگاهی مخاطبان از وجود چنین مارکتی در خارج از کشور است.

فهرست مطالب