Brook Preloader

۱– تعریف واژه ی سلبریتی

سلبریتی به معنای چهره ی عمومی شناخته شده برای جامعه یا همان پابلیک فیگور تعبیر می شود. این چهره ی شناخته شده ی هنرمند می تواند بازیگر باشد، یا خواننده، ورزشکار باشد یا مجری یا هر فرد دیگری که از طریق رسانه های جمعی یا سمت و تخصص خود برای عموم جامعه شناخته شده باشد.۱- تعریف واژه ی سلبریتی سلبریتی به معنای چهره‌ی عمومی شناخته شده برای جامعه یا همان پابلیک فیگور تعبیر می شود. این چهره ی شناخته شده ی هنرمند می تواند بازیگر باشد، یا خواننده، ورزشکار باشد یا مجری یا هر فرد دیگری که از طریق رسانه های جمعی یا سمت و تخصص خود برای عموم جامعه شناخته شده باشد.

۲– فرق سلبریتی با اینفلوئنسر

اینفلوئنسر ها به افراد تاثیر گذاری گفته می شود که خصوصا در فضای مجازی و در ایران بیشتر در اینستاگرام دارای تعداد فالور بالا باشد. اما سلبریتی ها لزوما میتوانند یا برعکس که فالور داشته باشند یا خیر و ارتباطی به سلبریتی بودنشان ندارد!
به عنوان مثال جانی دپ تازه در سال ۲۰۲۰ به اینستاگرام پیوست یا علی مصفا و همسرش لیلا حاتمی در شبکه های اجتماعی فعالیتی ندارند اما سلبریتی هستند.

۳– دوگانه های سلبریتی -اینفلوئسر و اینفلوئنسر- سلبریتی

ما به سلبریتی هایی که فعالیت مداوم در فضای مجازی دارند و بیشتر از طریق فضای مجازی تا تخصص و هنر و رشته ی خود، برای مردم شناخته شده هستند در حال حاضر را، سلبریتی – اینفلوئنسر می نامیم به مانند پرستو صالحی، پرویز پرستویی، امیرمهدی ژوله، شاهرخ استخری، ارژنگ امیر فضلی و …. این افراد در اصل سلبریتی هایی بوده یا هستند که تاثیرگذارند و در فضای مجازی بواسطه ی تاثیرگذار بودن خود (اینفلوئنسر) سلبریتی-اینفلوئنسر محسوب می شوند.
از سمت دیگر اینفلوئنسر – سلبریتی ها افرادی هستند که از طریق فضای مجازی به چنان شهرتی رسیده اند که سایر مردم هم آن ها را می شناسند یا اسمشان را شنیده اند، از حسن ریوندی تا محمد امین کریمپور و صدف بیوتی

۴- سلبریتی مارکتینگ چیست؟

به مجموعه روش های بازاریابی ای که در آن از حضور سلبریتی ها بهره می برد سلبریتی مارکتینگ گفته می شود، این روش های بازاریابی از تبلیغات بیلبوردی و مجازی گرفته تا مصاحبه و حضور سلبریتی در مکان برند را شامل می شود.

۵- سلبریتی مارکتینگ در دنیا

در دنیا سلبریتی مارکتینگ بیشتر به صورت پروژه های بلند مدت و در قالب سفیر برندینگ و نماینده برند شدن سلبریتی مزبور انجام می شود و تمامی فعالیت های یک سلبریتی را شامل می شود که البته با ازادی های بیشتری چه به لحاظ حقوقی و چه اجتماعی همراه است، و یک فرهنگ و روش و مدل رایج شناخته می شود.

۶- سلبریتی مارکتینگ در ایران

ما در ایران هم به لحاظ قانون محدودیت هایی داریم و هم از لحاظ فرهنگ تبلیغات و پذیرش اون چه از سمت سلبریتی و چه از سمت برندها و کسب و کارها با فقر سواد مواجهیم. بنابراین خروجی سلبریتی مارکتینگ در ایران چیزی جز تبلیغات زرد یا هیجانی زودگذر و موقت نیست، البته استثنائاتی هم هست اما عموما با روش های لو و پیش پا افتاده، پروژه های همکاری تبلیغاتی کوتاه مدت، تبلیغات بزن دررویی در اینستاگرام و … طرفیم.

۷- تبلیغ توسط سلبریتی ها همان سلبریتی مارکتینگ است؟

تبلیغ توسط سلبریتی ها یکی از ابزار و ابعاد سلبریتی مارکتینگ است. سلبریتی مارکتینگ مفهوم گسترده تری را حتی دخیل در لایف استایل و سبک زندگی آن سلبریتی شامل می شود و از سمت دیگر نظر و عقیده و استایل سلبریتی در محصولات و خدمات برند تبلیغ دهنده موثر است و چون یک رابطه ی طولانی مدت تلقی می شود ابعاد بیشتری رو شامل می شود.

۸- سفارش تبلیغ توسط سلبریتیها (چطور با سلبریتی ها کار کنیم؟


برای سفارش تبلیغ توسط سلبریتی ها با چند قشر طرفیم:

  • دلال ها یا همان مدیر برنامه های سنتی : همان افرادی هستند که عموما اشنایی نزدیکی با سلبریتی مزبور دارند و یک قیمت خیلی پرت با حاشیه مناسب برای خودشون قائل و بعضا از برندینگ و تبلیغات روز آگاه نیستند.
  • دلال های مجازی مدرن : افرادی که از کم سوادی سلبریتی ها در فضای مجازی نهایت سواستفاده را برده و آن ها را در مشت و گرو خود دارند و به مانند قشر بالا درصد حاشیه ای بالایی را برای خود قائل اند.
  • پلتفرم هایی که وجود خارجی ندارند: اصولا فرهنگ پلتفرم در ایران جا نیفتاده تلقی می شود و بر همین مبنا عملا چنین دسته بندی وجود ندارد.
  • آژانس های دلال : آژانس های تبلیغاتی که با برندها سروکار زیاد دارند و بواسطه ی همین تبلیغات یک کلونی و مافیا از سلبریتی های در ارتباط با خودشون تشکیل داده اند.
  • مشاوران برند کم تعداد: تعداد کمی مشاور برند با سواد در این حوزه وجود دارند که هم به تکنولوژی و روش های مدرن روز و هم به برندسازی شخصی و پرسونال برندینگ آگاهی دارند و بواسطه ی همین تخصص البته در مقیاس بسیار کم مشغول هدایت سلبریتی ها می باشند.

مایلید با هم همکاری کنیم؟